La campanya

desfem

#desfemlesdesigualtats: aprenentatge creatiu per a una ciutadania global

és una campanya impulsada per la Fundació Akwaba que té per finalitat generar una ciutadania activa respecte a la defensa dels drets humans i el desenvolupament humà i sostenible. Neix de la voluntat de donar resposta a l’increment de les desigualtats a Catalunya i al món des del pilar de treball de l’entitat: la formació.

El context actual marcat per la crisi econòmica i de valors ha augmentat les desigualtats locals i mundials. Ja no hi ha un primer i un tercer món, un nord o un sud, sinó que al nord també hi ha suds, processos d’empobriment i exclusió, i és per això que parlem de nord i sud globals. La crisi ha posat de manifest la necessitat de promoure més conscienciació sobre: les causes de les desigualtats, l’exercici de drets i deures, la coresponsabilitat dels actors i el treball comunitari i en xarxa.

El jovent és el públic clau perquè representa la societat actual i la del futur i si volem canviar els valors de la societat, els joves i els infants han de formar-se en el respecte, la defensa i promoció dels drets humans i en valors favorables a un desenvolupament humà sostenible. Pensem que aquests valors han de ser coneguts per tots els infants independentment de la classe social i, perquè la societat sigui cohesionada, cal potenciar l’intercanvi entre iguals.

Objectius
  1. Promoure la formació, la investigació i la reflexió del jovent sobre les relacions entre els drets humans i les desigualtats locals i globals a través de l’art i la seva participació activa.
  2. Compartir experiències, entre joves de diferents barris de la ciutat, per establir un intercanvi relacional i fomentar així, la cohesió social.
  3. Potenciar que el jovent investigador sensibilitzi la ciutadania sobre les desigualtats identificades.
Metodologia

Les estratègies de #desfemlesdesigualtats se centren en accions formatives teòriques i pràctiques adreçades a infants i joves de centres d’educació formal i no formal de distintes localitats catalanes i es plantegen en dues fases.

  • La descoberta de les desigualtats a través de la participació i la fotografia: es pren consciència de les desigualtats locals i globals i s’intenta, a través de la investigació, acció i participació (IAP) i la sensibilització ciutadana, difondre l’aprenentatge adquirit.
  • L’acció transformadora: es dóna resposta a una desigualtat existent en el seu entorn identificada en la descoberta, a través de l’aprenentatge servei (ApS) amb la col·laboració amb entitats especialistes, l’art i la sensibilització ciutadana i la presentació de propostes de millora als consells de nois i noies o a les autoritats locals, etc.
Continguts de la primera fase: la descoberta de les desigualtats 

MÒDUL 1: Drets humans i desigualtats socials

MÒDUL 2: Connexions o interferències nord-sud global: Àfrica

MÒDUL 3: Art i Investigació Acció Participativa sobre drets humans: a través de la fotografia. Es tracta d’una sessió al carrer i a l’aula.

MÒDUL 4: Instruments de defensa i promoció dels drets humans.

OPCIONALS: Concurs de fotorelats; sensibilització comunitària i acte de cloenda.

///

Descarrega’t El DÍPTIC INFORMATIU DE LA 1A FASE.

Descarrega’t LA GUIA PEDAGÒGICA DE LA 1A FASE, si ets un educador o educadora de tercer cicle de primària o secundària i vols dinamitzar el projecte amb el teu grup d’infants o joves, hi trobaràs totes les activitats descrites.

Continguts de la segona fase: l’acció transformadora

MÒDUL 5: Tria de la desigualtat social a desfer

MÒDUL 6: Causes de la desigualtat escollida i comparativa global

MÒDUL 7: Opcions per combatre les desigualtats

MÒDUL 8: Organismes locals/multilaterals de promoció dels drets humans.

MÒDUL 9: Acció comunitària d’aprenentatge i servei: sessió amb entitats a les seus o al carrer.

MÒDUL 10: Art i Sensibilització: sessió a l’aula i al carrer.

MÒDUL 11: Incidència social i política: sessió a l’aula i a l’Ajuntament.

ACTE DE CLOENDA: Intercanvi i reconeixement dels aprenentatges.

///

Descarrega’t El DÍPTIC INFORMATIU DE LA 2A FASE.

Descarrega’t LA GUIA PEDAGÒGICA DE LA 2A FASE, si ets un educador o educadora de tercer cicle de primària o secundària i vols dinamitzar el projecte amb el teu grup d’infants o joves, hi trobaràs totes les activitats descrites.

Experiències pilot

Descarrega’t el RECULL D’EXPERIÈNCIES de la 1A fase, si vols conèixer com ha estat la posada en pràctica de la descoberta de les desigualtats a 11 centres educatius de primària i secundària durant el curs 2014-2015.

Descarrega’t el RECULL D’EXPERIÈNCIES de la 2A fase, on els mateixos participants de la primera han dut a terme l’acció transformadora el curs 2015-2016.

Els centres educatius participants han estat:

  • Barcelona: escola Antaviana, escola Patronat Domènech i escola Fluvià
  • L’Hospitalet de Llobregat: escola Pau Sans, escola Balaguer, escola Canigó, escola Mare de Déu de Bellvitge i Institut Eduard Fontserè 
  • Tarragona: escola El Miracle i escola Torreforta
  • Vilanova i la Geltrú: Institut Dolors Mallafrè i Ros

L’elaboració dels materials educatius i l’execució de les experiències pilot ha estat gràcies el suport de l’Ajuntament de Barcelona, l’Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat, l’Ajuntament de Taragona, la Diputació de Barcelona i l’ACCD.

akwabafundacio negra

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

w

S'està connectant a %s